Blogg

Vitaminer och mineraler att ha koll på i höst! 

Hösten närmar sig med stormsteg och dagarna blir allt kortare. Att höstens mörker medför en trötthet är något de flesta känner igen sig i. Men låt inte höstmörkret dra ner dig! Vi har samlat en lista med viktiga vitaminer och mineraler att ha koll på för en piggare höst fylld av energi.D-vitamin
När höstens mörker faller in kan soltimmarna bli få och bristen på D-vitamin ökar. Vitaminen bildas i kroppen när vi befinner oss ute i solen. Kroppen kan lagra D-vitamin som täcker en del av behovet under hösten men kroppen behöver mer av vitaminet för att må bra. D-vitamin är en viktig vitamin som styr halten av kalcium i skelettet och tänderna. Brist på vitaminer kan leda till muskelsvaghet, muskelvärk, skelettvärk och hos barn kan det leda till ett missformat skelett. Förutom solens strålar kan vi även få i oss D-vitamin från fet fisk som sill, makrill och lax, mjölkprodukter, växtdrycker, margarin och via kosttillskott.

Magnesium
Magnesium är en mineral som är viktig för att kroppen ska fungera optimalt. Den hjälper kroppen att hålla koll på blodtrycket, stärka skelettet och se till att hjärtat slår rätt. Brist på magnesium kan leda till ökad risk för kramp, förändrat blodtryck, hög puls och mental trötthet. Du får i dig magnesium när du äter baljväxter, bladgrönsaker, fullkornsprodukter, kött, fisk eller skaldjur. För vissa kan det räcka att äta rätt för att få i sig tillräckligt mycket magnesium men för andra kan det underlätta att komplettera med ett kosttillskott.

Zink
Zink är en livsviktig mineral som framförallt hjälper kroppen att bibehålla sitt immunförsvar men har också en viktig betydelse för att hjärnan och det centrala nervsystemet fungerar som det ska. Brist på zink kan bland annat leda till dåligt immunförsvar, hormonella besvär, försämrad aptit, dåligt humör och inlärningsproblem. Du får lättast i dig Zink när du äter kött som till exempel nöt, fläsk, lam, kyckling och  kosttillskott. Zinkbrist är extra vanligt hos veganer och vegetarianer eftersom de inte får i sig mineralen via kött men har även visat sig vara vanligt hos gravida kvinnor och äldre.

B12
B12 är en vitamin som kroppen behöver för att skapa nya celler och blodkroppar, för att nervsystemet ska fungera och för bildandet av special fettet myelin som skyddar nerver i hjärnan och ute i kroppen. Brist på B12 kan leda till blodbrist, trötthet, illamående och nervskador. Detta är extra vanligt hos veganer, vegetarianer och äldre. B12 får du lättast i dig via animaliska produkter som till exempel kött, fisk, skaldjur och mjölkprodukter. Det finns även andra former av B12 i vegetariska produkter men detta är inaktiva former av vitaminet som kroppen tyvärr inte kan ta nytta av. Därför rekommenderas ofta vegetarianer och veganer att komplettera med kosttillskott.

Järn
Järn är en mineral som kroppen behöver för att bilda hemoglobin. Hemoglobin fångar upp och transporterar syre, som kroppen behöver för bland annat blodbildning, ämnesomsättning och energitillverkning. Järnbrist visar sig bland annat genom trötthet, koncentrationssvårigheter, försämrad kondition och huvudvärk. Brist på järn är mycket vanligare hos kvinnor än män och uppstår ofta vid mens, graviditet eller om man förlorat mycket blod. Järn får du lättast i dig genom kött, fisk, ägg, inälvsmat och produkter som innehåller blod som tex blodpudding. Järn i för stora mängder kan däremot vara giftigt och man bör därför rådfråga med en läkare om man funderar på ett kosttillskott med höga mängder järn i.

Tiamin
Tiamin (även kallat vitamin B1) är en vitamin som kroppen behöver för att omvandla socker till energi och är även nödvändigt för att nervsystem, hjärna och hjärta ska fungera optimalt. Brist på tiamin kan leda till trötthet, muskelsvaghet, försämrad aptit och illamående. Tiaminbrist är extra vanligt hos personer med hög och långvarig alkoholkonsumtion, eftersom alkoholen minskar kroppens förmåga att ta upp vitaminet, men är också vanligt bland gravida och hårt tränande människor. Du får lättast i dig tiamin genom grovt bröd, spannmålsprodukter, kött, mjölk, grönsaker, bönor och kosttillskott.

Varma kramar,
Gofrendly team