Vanliga frågor

  1. ALLMÄNT

1.1 Vem kan bli medlem på GoFrendly?

I dagsläget är GoFrendly till för alla själv-identifierade kvinnor då idén till appen kom från grundarnas behov att ha en community för kvinnor som vill träffa nya likasinnade vänner. När GoFrendly blir tillgängligt för andra kön kommer vi att gå ut med den informationen i våra kanaler och media.

1.2 Hur gammal ska jag vara för att använda GoFrendly?

Du behöver vara minst 18 år, men annars finns det ingen ålder där du inte ska använda GoFrendly! Vår äldsta medlem är 85 år och hittar fortfarande nya bekantskaper hos oss, vilket vi tycker är fantastiskt! Det är helt enkelt aldrig för sent för dig att träffa nya människor, och eftersom vår community består av medlemmar mellan 18 till 85 år, bestämmer du helt själv åldersspannet på de du vill umgås med.

1.3 Hur fungerar GoFrendly?

Vi är ett digitalt community där kvinnor kan mötas utifrån gemensamma intressen och livssituation för att bygga vänskapsrelationer. Utifrån preferenser på distans- och åldersspann kommer du att få fram intressanta medlemmar som delar dina intressen och som dessutom bor i närheten. Dessa medlemmar finns sammanställda i ditt personliga flöde där du kan läsa profilbeskrivningar, spara som favorit eller kontakta andra medlemmar i appen. Vi har aktivt valt bort swipe-funktionen och algoritmen baserar istället matchningar på medlemmarnas egna inställningar som ska överensstämma för att man ska dyka upp i varandras flöde.

1.4 Hur mycket kostar GoFrendly?

GoFrendly är helt gratis för medlemmar i vår community. För att kunna fortsätta driva GoFrendly och vidareutveckla plattformen behöver vi skapa intäkter på annat håll. Det är därför du som medlem accepterar annonser och nyhetsbrev från GoFrendly Partners när du registrerar dig.

  1. PROFIL

2.1 Vad betyder ringarna kring medlemmarnas profilbilder i mitt flöde?

Det är alla profiler som du inte har besökt än, så kolla in dem! Vem vet, en av dom kan bli din bästa vän eller träningskompis som hjälper dig uppnå din nya PB?

2.2 Profil som man besöker försvinner, hur hittar man den?

För att du inte alltid ska få upp samma medlemmar i ditt flöde försvinner besökta profiler längre ner i flödet. Har du missat en intressant profil?  Bläddra ner bland dina matchningar för att hitta medlemmen. För att inte gå miste om intressanta profiler i framtiden kan du trycka på ‘’Spara’’ så finns de sparade under fliken ‘’Hem’’ och ‘’Sparade’’.

2.3 Hur ändrar man ålder på sina barn?

För att ändra åldern på dina barn går du till fliken ‘’Profil’’ och bläddrar ner till ‘’Personlig info’’, därefter trycker du på ‘’Barn’’ och justerar till korrekt ålder.

2.4 Hur byter jag profilbild?

För att byta profilbild går du till fliken ‘’Profil’’ och trycker sedan på kameraikonen som sitter uppe i det vänstra hörnet ovanför din nuvarande profilbild. Glöm inte att det är viktigt att du har en bild på dig själv!

2.5 Varför är det viktigt med profilbild?

Det är viktigt med en profilbild av flera orsaker som vi listat nedan:

  • En bild säger mer än tusen ord och är ett jättebra sätt att uttrycka dig i din GoFrendly-profil.

  • Den stärker din identitet och att du verkligen är den du utger dig för att vara.

  • Profiler med tydlig profilbild har lättare för att skapa kontakt med nya vänner i appen och blir kontaktade i högre utsträckning.

  • Genom att ha tydlig profilbild av dig själva bidrar du till att bibehålla en trygg community för kvinnor.

Din bild används endast i din profil och är synlig för andra medlemmar i GoFrendly som du matchar med. Om du är intresserad av att veta hur vi hanterar din persondata kan du läsa mer om det här.

2.6 Vad innebär att spara någon som vän?

Dina sparade vänner hittar du under fliken ‘’Sparade’’ under fliken ‘’Hem’’. Medlemmen får ett automatiskt meddelande att du har sparat henne som vän. Att spara någon som vän gör det lättare att till exempel bjuda in personen till en aktivitet/gruppchatt eller om du vill skriva till medlemmen vid ett senare tillfälle.

2.7 Kan man söka på hashtags?

I dagsläget är inte hashtags sökbara, vi är dock medvetna om önskemålet och har med oss det inför framtida uppdateringar! Hashtags är idag ett extra sätt för dig att uttrycka vem du är och vad du tycker om i din profil.

  1. FLÖDE & FILTER

3.1 Kan jag skräddarsy flödet med fler parametrar än ålder och avstånd?

Klart du kan! I det övre högra hörnet av ditt flöde med potentiella vänner hittar du filter-funktionen. Här kan du filtrera mer i detalj kring intressen och livssituation (glöm inte att klicka på spara för att tillämpa dina filter!). Observera att andra fortfarande kan se dig i sitt flöde även om du använder filter-funktionen.

3.2 Hur filtrerar jag?

Du hittar filtrerings-alternativen uppe i det högra hörnet under fliken ‘’Hem’’. Du kan välja att filtrera dina matchningar på till exempel avstånd, ålder och/eller vad du vill träffas för.

3.3 Hur ställer jag in avstånd, ort och ålder?

Börja med att ställa in din egen ålder och ort under ‘’Profil’’ och bläddra ner till ‘’Personlig info’’.  Du ställer sedan in avstånd och åldersspann under filtrera, som du hittar uppe i högra hörnet under fliken ‘’Hem’’.

3.4 Kan man se när någon senast varit aktiv/inloggad?

Tyvärr är det inte möjligt i dagsläget att se när en annan medlem senast var inloggad eller aktiv. Vi har tagit med oss feedbacken om denna funktion till framtida uppdateringar! Vårt bästa tips för att hitta andra aktiva medlemmar är att skriva till de högt upp i ditt flöde då det indikerar på att de är aktiva/nya profiler. Vi rekommenderar även att spana in aktiviteterna i din stad eller varför inte skapa din egen?

  1. MEDDELANDEN

4.1 Kan jag se om de personer jag skrev har läst mina meddelanden?

Självklart! När du har skickat meddelandet visas en grön bock under meddelandet om det levereras till mottagaren. När mottagaren har läst ditt meddelande kommer du att se hennes avatar/miniatyr av profilbild på samma plats.

4.2 Hur startar jag en gruppchatt?

Gå till dina meddelanden och klicka på den gröna ikonen i det övre högra hörnet.

4.3 Hur tar jag bort en konversation?

Gå till dina meddelanden och dra konversationen till vänster. Då får du fram olika alternativ för den konversationen.

 

  1. VIDEOSAMTAL

5.1 Vem kan kontakta mig?

För att du ska känna dig trygg med funktionen kan du enbart kontaktas av en annan medlem om ni båda har sparat varandra som vänner. Du sparar en annan medlem som vän genom att gå in på profilen och trycka på ‘’Spara’’.

5.2 Jag kan inte ta emot videosamtal, vad beror det på?

Det finns ett par vanliga orsaker till varför du inte kan ta emot videosamtal, läs nedan och dubbelkolla så du har rätt inställningar.

  1. Dubbelkolla så att du har sparat personen du ska prata med som vän och att du blivit sparad (Ni sparar varandra genom att trycka på ‘’Spara’’ i varandras profiler).

  2. Se över så att du har tillåtit videosamtal i dina inställningar, du hittar hit genom att gå in på ‘’Profil’’, och kugghjulet uppe i högra hörnet.

  3. Säkerställ att du har senaste versionen av appen (du kan även ominstallera din app för att säkerställa detta).

  4. Gå till din mobils inställningar och säkerställ att du tillåtet kamera och ljud till GoFrendly.

Fungerar det fortfarande inte får du gärna mejla oss på info@gofrendly.com så hjälper vi dig vidare!

 

6. AKTIVITETER

6.1 Hur tar jag bort en aktivitet?

Du tar bort en aktivitet genom att gå in på din aktivitet under fliken ‘’Mina aktiviteter’’ och trycker på ‘’Ändra’’. Detta är dock bara möjligt om aktiviteten inte har startat. Vill du ta bort en aktivitet som redan har startat? Mejla gärna oss på info@gofrendly.com så hjälper vi dig vidare.

6.2 Vad är maxlängd för en aktivitet?

En aktivitet kan vara pågående i max två veckor.

6.3 Vem kan se min aktivitet?

Din aktivitet syns för alla dina matchningar; det vill säga de medlemmar som passar in i ditt ålders- samt distansspann. Du kan justera dessa spann under ‘’Hem’’ och sedan under filtrerings-alternativen som du hittar uppe i högra hörnet.

6.4 Vad innebär privat aktivitet?

Privata aktiviteter är synliga endast för de du bjuder in (och även de dem bjuder in om du väljer att det). En privat aktivitet kan inte ändras till en publik senare på grund av andra medlemmars integritet.

6.5 Vad innebär publik aktivitet?

En publik aktivitet är en aktivitet som syns för alla dina matchningar. De ser din aktivitet under ‘’Aktiviteter’’ medan du ser din egen aktivitet under ‘’Mina aktiviteter’’.

6.6 Varför togs min aktivitet bort?

Läs våra community guidelines under ‘’Riktlinjer för aktiviteter’’ här. Har du fler frågor kring varför din aktivitet togs bort kan du mejla oss på info@gofrendly.com

6.7 Vad ska jag göra om en aktivitet är fullbokad?

I dagsläget finns tyvärr ingen inbyggd funktion för detta men vårt bästa tips är att skriva till arrangören eller kommentera inne i aktiviteten att du vill stå på väntelista/gärna följer med.

6.8 Vad för typ av aktiviteter kan jag skapa?

Så länge aktiviteten stämmer överens med våra riktlinjer för aktiviteter är det bara fantasin som kan sätta gränser! Populära aktiviteter bland våra medlemmar är bokklubbar, träning, middagar, aw’s men även att testa på nya roliga sporter tillsammans eller gå på bio.

6.9 Varför får jag inte upp några aktiviteter?

Prova gärna att öka ditt distans samt åldersspann för att se om du upplever någon skillnad (detta gör du under ‘’Hem’’ och sedan trycker du på filtrerings-alternativen). Du kan även se över din plats och placera dig centralt/i en större stad i din närhet så du matchas med fler aktiviteter.

6.10 Min aktivitet syns under ‘’Mina aktiviteter’’, syns den för andra?

Ja! Dina egna aktiviteter, aktiviteter du tackat ja till samt aktiviteter du är injuden till syns under ‘’Mina aktiviteter’’. Din skapade aktivitet syns för alla dina matchningar, dvs medlemmar som matchar ditt åldersspann samt distans under ‘’Aktiviteter’’.

6.11 Hur ändrar jag datum och text i min aktivitet?

Du kan göra justeringar i din aktivitet genom att trycka på ‘’Ändra’’ inne i din aktivitet. Har din aktivitet redan startat är detta inte möjligt men mejla oss på info@gofrendly.com så hjälper vi dig!

 

7. KONTO

7.1 Jag kan inte logga in på mitt konto, vad beror det på?

Börja med att ominstallera din app för att vara säker på att du har den senaste versionen av GoFrendly. Osäker på hur du loggat in tidigare? Prova gärna att testa med de möjliga alternativen. Om det fortfarande inte fungerar hjälper vi dig på info@gofrendly.com. Glöm inte att skriva med vilket felmeddelande du får upp och hur du försökt logga in!

7.2 Kan jag pausa mitt konto?

Du kan enkelt pausa ditt konto för att komma tillbaka vid ett senare tillfälle! Detta gör du under ‘’Profil’’ och trycker sedan på kugghjulet i högra hörnet och bläddrar ner till avaktivera konto. Varmt välkommen tillbaka!

7.3 Hur tar jag bort/inaktiverar mitt konto?

Vad tråkigt att du vill radera ditt konto! Du raderar ditt konto under ‘’Profil’’ och sedan i dina kontoinställningar (kugghjulet uppe i högra hörnet) och bläddrar ner till ‘’avaktivera ditt konto’’. Du får sedan välja om du vill radera ditt konto permanent eller pausa ditt konto så du kan komma tillbaka vid ett senare tillfälle. Har du upplevt problem, frågetecken eller har du någon feedback till oss? Mejla oss gärna på info@gofrendly.com

7.4 Hur byter jag språk i appen?

Du byter språk i appen i dina inställningar och bläddrar ner till ‘’Byt språk’’.

7.5 Var hittar jag inställningarna i appen?

Du hittar dina inställningar under ’’Profil’’ och sedan trycker du på kugghjulet uppe i högra hörnet (ovanför din profilbild).

 

8. SÄKERHET

8.1 Hur kontrollerar ni att endast kvinnor registrerar sig hos GoFrendly?

Vi använder oss av tekniska lösningar för att verifiera alla nya medlemmar som registrerar sig hos oss. GoFrendly är ett community där vi hjälper varandra och då vi växer snabbt i antal nya medlemmar behöver vi din hjälp om du stöter på en olämplig eller misstänksam profil. Om du upptäcker en medlem som du tror inte hör hemma på GoFrendly eller som missbrukar plattformen på något annat sätt uppmanar vi dig att rapportera kontot till oss. Det här alternativet hittar du i det övre högra hörnet i användarprofilen. Vi kommer att granska anmälan och utifrån bevismaterial vidta åtgärden för att säkerställa att medlemmen är den hon utger sig för att vara.

Vi letar alltid efter nya sätt att verifiera våra medlemmar. Nyligen har vi lagt till en videochatt där du enkelt kan ta kontakt med den andra medlemmen för att exempelvis planera den första träffen och samtidigt försäkra dig om hennes identitet. Under den kommande perioden lägger vi till ännu fler säkerhetsfunktioner för att fortsätta bygga en trygg community!

8.2 Syns det på Facebook om jag använder GoFrendly?

Vi har inloggning med sociala kanaler för att underlätta registreringen för dig som medlem och samtidigt kunna intyga att du är den du utger dig för att vara. Vi delar ingenting på dina sociala medier varken i samband med registrering eller under tiden du använder GoFrendly. Om du gillar vår community och har haft bra upplevelser från den med nya vänner och spännande äventyr skulle vi bli väldigt glada om du vill berätta om oss i dina kanaler!

8.3 Varför måste jag vara över 18 för att använda GoFrendly?

GoFrendly är en social community med syftet att medlemmar ska komma i kontakt med varandra för att dela sina intressen och berika vardagen. Av säkerhetsskäl och på grund av det faktum att vi inte har möjlighet att ta ansvar för något som sker utanför vår plattform, kräver vi att alla medlemmar är minst 18 år eller äldre dvs. myndiga och kan därmed ta eget ansvar. Vi rekommenderar alla medlemmar att träffas på säkra platser i offentligheten och alltid vara uppmärksamma på att medlemmen är den hon utger sig för att vara.

8.4 Hur rapporterar jag en medlem vars beteende jag tycker är olämpligt?

Du kan alltid rapportera användare som du tror beter sig otillbörligt. För att göra detta, klicka på symbolen i det övre högra hörnet i medlemmens profil för att få upp alternativet att blockera/rapportera eller skicka ett e-postmeddelande till info@gofrendly.com.

8.5 Vad händer om jag rapporterar en medlem?

Stort tack för att du rapporterar! Efter att du har rapporterat ett konto kommer vi att granska profilen inom 24 timmar och vidta de åtgärder som krävs. Tillsammans skapar vi Sveriges tryggaste community för kvinnor!

8.6 Vad händer om jag blockerar en annan medlem?

Din profil kommer att döljas från personens flöde och den direkta kommunikationen med den medlemmen kommer att tas bort (era meddelanden, hon kan inte se dina aktiviteter etc.). Observera att du fortfarande kommer att kunna se varandra i delat innehåll, t.ex. i andra GoFrendly-medlemmars aktiviteter som ni båda har anmält er till eller i gruppkonversationer.

8.7 Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?

Om du loggar in via sociala inlogg är ditt lösenord detsamma som det du använder för ditt Facebook/Google-konto. Om du har glömt det lösenordet på dessa inlogg kommer Facebook/Googles kundservice att hjälpa dig återställa den. Nyligen införde vi inloggning via mail på GoFrendly där du kan begära en “magic link” till din inkorg om du har glömt ditt lösenord. (ps. ibland kan denna hamna i skräpkorgen, så slå gärna en kik där!)

 

9. VERIFIERING

9.1 Vad är det för skillnad på selfie-verifiering och videoverifiering?

Selfie-verifieringen är ett obligatoriskt steg i registreringsprocessen när du registrerar dig med email. Det erbjuds även i “Kontoinställningar” för alla som har ett GoFrendly-konto. Denna verifieringsmetod används för att styrka att du är den du utger dig för att vara vid registrering.

Videoverifiering är en verifiering som görs mellan medlemmar efter videosamtal och det är även den verifieringsmetoden som ger dig den fina ikonen i din profil och i matchningsflödet. Denna verifieringsmetod används som säkerhetsfunktion för våra medlemmar där man bekräftar varandras identitet och på så sätt bidrar till en trygg community med aktiva medlemmar.

9.2 Hur ser jag om jag är verifierad?

För att vara verifierad behöver du ha blivit uppringd via videosamtal av en annan medlem. Din verifikation syns med en grön bock under din profilbild som du kan se under fliken ‘’Profil’. Har du precis blivit verifierad kan du behöva gå in och ur din app för att din ikon ska synas.

9.3 Hur verifierar jag mig?

Du kan läsa mer om hur och varför du ska verifiera dig här: https://mailchi.mp/485f7cfedb36/verifiering

9.4 Det funkar inte att ringa till varandra, vad beror det på?

Se svaret i avsnittet om videosamtal under punkt 5.2.

9.5 Jag får fortfarande meddelanden om att jag måste verifiera mig fast jag redan är verifierad

Detta är en bugg som vi ser fram emot att lösa. Men så länge du ser ikonen i din profil så vet du att du är verifierad – du behöver inte göra någonting.

 

10. TEKNISKA FRÅGOR

10.1 Jag har fastnat i steget där jag ska verifiera mitt konto med en selfie, vad gör jag?

Dubbelkolla att du verkligen visar ditt ansikte och din hand enligt instruktionerna på skärmen och att belysningen i rummet är bra. Testa ett par gånger och ge inte upp på första försöket. Fungerar det fortfarande inte eller har algoritmen gjort en felbedömning, mejla till oss på info@gofrendly.com så hjälper vi dig vidare!

10.2 Jag får inte mina notiser, vad beror det på?

Gå till din profil och sedan vidare till inställningar. Dubbelkolla här att du har tillåtit notiser från GoFrendly. Om allt ser korrekt ut så mejla till oss på info@gofrendly.com så ska vi hjälpa dig vidare.

10.3 Länken i e-mailet ni har skickat för att jag ska kunna logga in är inte klickbar

Dubbelkolla att våra mail inte är markerade som skräppost i din inkorg. Fungerar det fortfarande inte att klicka på länken så kan du enkelt kopiera den och klistra in den i din webbläsare på telefonen.

10.4 Jag har raderat mitt Facebook-konto, hur kommer jag in på mitt GoFrendly-konto som var kopplat till det?

Logga in med den mailen som du har registrerat ditt GoFrendly-konto på så kommer du att komma in igen!

10.5 Alla mina konversationer är borta, vad gör jag?

Börja med att kolla så att det inte är så att du har skapat ett dubbel-konto hos oss. Nästa steg är att testa att logga ut/in igen via Kontoinställningar. Skulle det fortfarande inte fungera så mejla till oss på info@gofrendly.com så hjälper vi dig vidare!

 

11. ÖVRIGT

11.1 Hur ställer sig GoFrendly mot Corona-restriktionerna?

GoFrendly följer de föreskrifter och allmänna råd som rör Covid-19 som Folkhälsomyndigheten i Sverige rekommenderar på sin hemsida. För att minska smittspridningen och ta vårt ansvar som företag uppmanar vi våra medlemmar att välja digitalt umgänge, träffas endast om alla är symtomfria och hålla avstånd. Läs våra riktlinjer gällande ansvarsfullt socialt umgänge och Covid-19 här. Vidare har varje individ har egenansvar att bromsa smittspridningen, hålla en god handhygien och stanna hemma vid sjukdom/symptom.

I enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer att begränsa sociala sammankomster till maximalt 50 personer, håller vi uppsikt för aktiviteter som närmar sig gränsen och meddelar värden att istället träffas i flera mindre grupper.

11.2 Vilka är era systemkrav? Är min telefon för gammal?

För Android kräver vi minst 5.0. Den äldsta versionen för iOS är 11.0. Vi har dessa systemkrav för att du ska får den bästa användarupplevelsen av GoFrendly samt att det tyvärr är mycket svårare att utveckla appar för äldre modeller.

11.3 Hur blir jag ambassadör?

Vad roligt att du vill bli GoFrendly-ambassadör! Vi skickar ut information till vårt community om när vi aktivt söker nya ambassadörer men du är varmt välkommen att skicka in en intresseanmälan till info@gofrendly.com och berätta mer om dig själv.

11.4 Hur söker jag jobb hos er?

Du får gärna mejla ditt CV till oss på work@gofrendly.com. För att se våra lediga tjänster kan du hålla utkik i appen, följa oss på Facebook och LinkedIn!