stress hos unga

Blogg

Stress hos unga och hur du kan jobba förebyggande

För ett tag sedan publicerade vi ett inlägg på vår instablogg om ämnet att “Skapa Rutiner”. Där lyfte vi nyttan av att ha rutiner men även hur det kan underlätta i vardagen, samt de positiva effekterna på den egna hälsan – bland annat att det kan leda till minskad stress och bättre sömn, som båda är två nyckelfaktorer för att må bra. Denna gång tittar vi närmare på stress.

På senare år så uppger allt fler unga att de upplever sig vara stressade. Det kan vara till följd av olika anledningar, såsom deras levnadssituation, ekonomiska faktorer men även skol- och jobbrelaterad stress. Olika individer kan bli stressade av olika situationer och anledningar, att det tycks vara högst individuellt utifrån ens egna förutsättningar. För vissa är det måhända mer hanterbart än för andra, men en gemensam punkt är dock att kroppen kan ta skada vid långvarig stress.

Enligt Folkhälsomyndighetens statistik från 2021, så var det en stor andel unga kvinnor (36%) i åldrarna 16-29 som uppgav att de kände sig stressade. Sannolikt för att vi kvinnor tenderar att ta på oss mer ansvar och sätter ribban högt, vilket kan leda till den där känslan av konstant stress.

Men vad kan då vara indikatorer på att du är stressad?
Några fysiska reaktioner kan vara att du känner dig stel och spänd i kroppen, har ont i magen, får hjärtklappning och spänningshuvudvärk. Du kan även få svårt att minnas saker, och känna dig trött trots att du upplever att du sover ut och kan känna av ångest samt ha koncentrationssvårigheter.

Upplever man att man lever under stress så finns det flera tips för vad man kan göra för att jobba förebyggande kring det, innan det går för långt. Vi har sammanställt värdefulla tips kring vad just du kan göra för att prioritera dig själv!

  1. Fundera över vad det är som orsakar stressen i ditt liv och vad du kan göra åt saken.
    Om du konkretiserar stressmomenten så blir det enklare att hitta ett tillvägagångssätt som kan underlätta för dig!
  2. Lär dig att säga nej.
    Vi är så duktiga på att ta på oss för mycket så att det blir överväldigande, bara för att vi vill prestera. Så lär dig säga nej när det blir för mycket och prioritera utifrån det.
  3. Ta hand om dig själv och gör det som får dig att må bra.
    Ta en paus från att vara uppkopplad hela tiden, försök få in mer fysisk aktivitet i vardagen (om det så bara är att ta trapporna istället för hissen) och prioritera sömnen.

Med det så avrundar vi med ett mantra till er:
“Today I will not stress over things I can’t control.”

Kom ihåg det, använd det och ta hand om er därute.

Varma hälsningar,
Gofrendly Team 🧡