skapa grupper och aktiviteter gofrendly

Blogg

Hur du skapar grupper & aktiviteter i appen

Visste du att två av GoFrendly’s största funktioner för att föra samman likasinnade är genom grupper och aktiviteter? I appen har vi en bred variation av grupper och aktiviteter där alla har möjligheten att hitta något de själva känner igen sig i eller har något gemensamt med.

Några av grupperna/aktiviteterna är skapade av GoFrendly’s team men en majoritet är skapade av er användare i jakten på nya vänner och relationer att knyta an med. Frågan är om du vet hur man gör? Om inte, då är det här inlägget perfekt för dig!

Att skapa en grupp, eller en aktivitet, är enkelt och görs direkt i appen. Men för att förtydliga skillnaden mellan de båda funktionerna så är grupper ett sätt att samla likasinnade i en grupp där man kan knyta nya relationer, tipsa varandra och ge råd, föra diskussioner etc. inom något man har gemensamt. Det kan vara olika typer av intressen, livssituationer eller vadhelst man känner att man vill ha en grupp inom. Det behöver inte nödvändigtvis leda till att man genomför aktiviteter tillsammans, utan kan mycket väl räcka som ett forum.

När man skapar aktiviteter å andra sidan, så är det en händelse som ska äga rum. Det är tidsbestämt och oavsett om det är virtuellt/remote eller på plats, så är det en aktiv händelse som går ut på att träffa andra tjejer, t.ex. över brunch, filmkväll över zoom, en AW eller kanske en joggingtur. Det går ut mer på att göra saker tillsammans, medan det inte nödvändigtvis är fallet med grupper.

Skapa en aktivitet
(1). För att skapa en aktivitet så behöver du vara inloggad på ditt GoFrendly-konto och klicka in dig på aktiviteter, vilket tar dig till en översikt över din kalender med aktiviteter.

(2). Här har du två olika sätt att skapa aktiviteter på:
• Överst på sidan där det står “Skapa en aktivitet” kan du snabbt skapa en aktivitet utifrån att trycka på en kategori, vilket direkt tar dig vidare i processen och automatiskt fyller i en titel och beskrivning åt dig. Resten är upp till dig där du får välja när, var och hur, huruvida det är en offentlig eller privat aktivitet och så vidare.

• Andra sättet är att trycka på ikonen i övre, högra hörnet som tar dig till samma sida som föregående sätt, men skillnaden är att den då är blank. Vilket betyder att du fyller i allt själv, utifrån vad det är för aktivitet du har i åtanke.

(3). Något som kan vara enkelt att missa är att du kan bestämma vilka som kan se aktiviteten. Genom att klicka på visningsalternativ så får du möjligheten att fylla i vilket åldersintervall och vilket område aktiviteten är för. Vilket då underlättar för GoFrendly att matcha aktiviteten för andra medlemmar!

(4). När du känner att du fyllt i allt, så är det bara spara aktiviteten och så är det klart!


Skapa en grupp
(1). För att skapa en ny grupp så behöver du vara inloggad på ditt GoFrendly-konto och klicka in dig på “Grupper”, vilket tar dig till en översikt över dina aktuella grupper som du är medlem i – men även upptäcka nya grupper.

• Precis som på aktiviteter, så har du i högra, översta hörnet en knapp där det står skapa, som du ska klicka på när du vill skapa din egna grupp. Skillnaden när du skapar grupper, från aktiviteter, är att allting sker i stegvis.

• Först ut är gruppnamn & beskrivning, och även om det står att beskrivningen är valfri så kommer det underlätta för andra att förstå vad det är för grupp om du fyller i den.

• Nästa är att välja vilken typ av grupp det är; om den är öppen, stängd eller privat. Är den öppen så kan vem som helst gå med, är den stängd krävs det att du som admin godkänner medlemmar och är den privat så kan enbart de du bjuder in gå med.

• När du har kommit såhär långt så är det dags att bestämma gruppens synlighet, om det ska vara en lokal grupp i ett område du väljer eller om det är en virtuell grupp som är synlig för alla. Båda har olika fördelar, såklart, och man får utgå lite från syftet bakom gruppen när man bestämmer detta. Väljer du att göra gruppen lokal så kommer nästa steg bli att välja plats, medan en virtuell grupp hoppar det och går direkt vidare till kategori.

• Kategorin är sista delen i skapandet av din nya grupp! Det säger sig självt, att här väljer du vilken kategori din grupp ingår i och vi har ett utbud på nästan 30 olika kategorier. Här kan du även komplettera med hashtags, som är sökbara för andra medlemmar och därmed även ökar din grupps synlighet. När detta är gjort så är det bara att trycka på “skapa din grupp” och så är du redo!

(2). När du har skapat din grupp så är du därmed administratör för den och då finns det ytterligare några funktioner att hålla koll på. Väl inne i din grupp, i det högra hörnet, finns den välkända trepunkts-ikonen som syftar på inställningar/funktioner; och där hittar du dels var du ändrar omslagsbilden men även adminpanelen där du kan se över medlemmar, rapporterade kommentarer – och i takt med att gruppen växer, så kan du även välja ut medlemmar att göra till co-admins, som fungerar som extra administratörer/moderatorer.

Har ni tagit er såhär långt så är ni mer än redo att skapa era egna grupper och aktiviteter! Så klicka här för att komma till aktiviteter och här för att komma till grupper! Glöm inte att kolla in vårt avsnitt på grupper där vi listar våra fem bästa tips på hur du lyckas med just din grupp! Fem tips på att lyckas med din grupp! 🧡