Så tränar du bort din sociala fobi

Så tränar du bort din sociala fobi

Upplever du ångest kring sociala sammanhang och känslor av social fobi? Då är du inte ensam! Vår medlem Tania beskriver sin personliga historia kring den tidigare rädslan för att bli granskad, göra bort sig eller tappa kontrollen när andra ser på. Hon har haft en stark social fobi och brinner för att flera inte ska bli begränsade av sin fobi. Nedan föreslår hon konkreta verktyg på hur hon övervann den sociala ångesten.

När jag hade min social fobi upplevde jag att det var läskigt och utmanande att träffa nya vänner. Jag fick höra många tips såsom “var bara dig själv“, “allt sitter i ditt huvud” och “slappna av och bry dig inte”. Dessa råd kan provocera många med social fobi för det kan kännas svårt att vara sig själv och slappna av när du känner dig rädd. Det är lätt att känna att andra inte förstår hur jobbiga sociala situationer kan vara för dig. Det kan kännas frustrerande att bara höra klyschor och inte ha konkreta verktyg som du kan använda dig av för att möta nya vänner och jobba med ångesten. Det tog lång tid för mig att bota min sociala fobi. Idag driver jag podcasten Inte min svaghet och älskar att träffa nya vänner. Det är tack vare alla verktyg jag kontinuerligt använde mig av. Känner du att du vill träffa nya vänner och är trött på att din sociala fobi begränsar dig? Så ska du inte behöva känna. Du är värd nya vänner. Här kommer konkreta tips som kan hjälpa dig på vägen till ett liv utan din sociala fobi.

Våga söka hjälp

Våga vara öppen om att sociala situationer kan kännas jobbiga för dig. Det kan vara en bra början att prata om hur du känner med någon som du litar på. Till exempel, en nära vän eller en kurator. Har du inte någon sådan person att vända dig till – kan du vända dig till poddavsnitt, bloggar och andra plattformar som pratar öppet om social fobi. Där kan du få inspiration på hur andra har arbetat med sin fobi och det är ett sätt att söka hjälp på. Till exempel finns det en amerikansk blogg som heter “Sean Copper – the social anxious guy“ , där Sean delar med sig av många bra och konkreta strategier för att överkomma socialfobi.

Inspireras av socialt kompetenta personer

Det är lätt att tänka att socialt kompetenta personer, du vet, de som älskar att vara med människor,  inte förstår din fobi. Du ska inte vända dig till de för att få mer förståelse för din fobi. Du ska vända dig till de för att få perspektiv på sätt att tänka positivt och neutralt kring sociala situationer. Personer som gillar sociala situationer har sunda tankemönster när de ska träffa en ny vän. De kan se vilka möjligheter som finns med en ny vänskap istället för att tänka på allt som kan gå fel. Därmed kan du inspireras av deras tankemönster och träna på att tänka liknande inför en social situation. Vi kan likna det här med att gå till gymmet. Jag känner mig inte bekväm i den miljön. När jag vill veta hur något funkar, exempelvis inom träning, kan jag gå till någon person som verkar väldigt vältränad och få bra hjälp. Då känner jag mig tryggare på gymmet och vågar lyfta vikter.  Din sociala kompetens är en träningsform. Så känner du dig ganska blyg – så är du otränad i sociala situationer och behöver träna dig mer.

Se sociala situationer som en träning att utvecklas

Jag har märkt att flera med social fobi använder GoFrendly, vilket är ett bra sätt för dig att utmana dig själv och träffa nya vänner för olika tillfällen. Till exempel, kan du börja med att gå med i en gruppaktivitet, där det finns ett uppsatt datum för när du och andra tjejkompisar kan träffas och vad ni ska göra. GoFrendly har flera olika aktiviteter såsom bokcirklar, online aktiviteter och mycket mera. För att successivt utmana dig själv kan du gå med i någon aktivitet du tycker är rolig och sedan börja träffa vänner individuellt. Våga gå på dessa aktiviteter även om du känner dig nervös och rädd. För det är så du tränar dina sociala förmågor. Ta det steg för steg och upptäck det fina och häftiga med att skapa nya relationer. Jag förstår att bota din sociala fobi kan vara svårt och läskigt. Det kräver en del mod och en stark viljekraft.  Låt din vilja att träffa nya vänner och bygga härliga relationer bli större än din sociala fobi. Vem vet, det du tycker är läskigt nu, kanske du tycker är kul och härligt i framtiden.

Vill du få mer verktyg kring hur du kan överkomma din sociala fobi? Lyssna på detta avsnitt av “Inte min svaghet”-podcast. Där berättar Tania om sina personliga erfarenheter och ger dig fler tips. I podcasten träffar hon personer med autism, cp skada, synnedsättning och andra funktionsvariationer där de delar med sig av hur deras funktionsvariation kan vara en styrka.

Text skriven av Tania Gazi. Fotograf & bildrättigheter Martin Klevelid.